fredag 9 november 2012

Trångsynthet och Övervikt

Dom flesta har nog läst om Katrin Zytomierska kränkande attack emot en av SATS medlemmar, då hon tycker att efter 13 års medlemskap så ska man inte vara överviktig och ifrågasätter fräckt matvanorna hos stackars Josephine.

Det är ju extremt trångsynt att anta att en person enbart är överviktig "endast" för att dom äter för mycket mat. Med den synen skulle väl folk anta att den enda anledning att jag är tjock är för att jag vräker i mig godis och pizza varje dag. Faktum är att jag äter hyfsat, men ingen kan titta på mig och se hur mycket min posttraumatiska stress påverkar min förmåga att träna. Skulle jag visas på ett annonsplakat skulle ingen kunna se det heller. Vem skulle veta att jag konstant är trött hela dagarna, att jag vaknar flera gånger om natten och inte har haft en ostörd sömn på flera år? Hur mycket jag än tränar så hjälper det inte emot min trötthet, snarare blir det att jag tillslut är så trött att jag konstant somnar hela dagen. Varje gång jag tränar är ett tvång, vem känner för att gå i en timme när man har känslan av att man vill somna? Och två råd vid vid viktminskning är ju "stressa inte och få ordentlig sömn". Gissa hur lätt det är med PTSD...

Vilken anledning det än nu finns till Josephines övervikt, så tycker jag fokuset ska ligga på att hon tränar regelbundet. Det är ju bättre att vara överviktig med bra kondition, än smal med dålig kondition. Det finns ju tjejer som väger Katrins idealvikt 55kg och kan inte ens trampa på en motionscykel i fem minuter. Det spelar ingen roll om man är tjock eller smal, man kan ha bra kondition ändå.

Jag tycker SATS gjorde helt rätt som visade en helt vanlig tjej som har bra kondition.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar