onsdag 21 november 2012

Dags att byta bloggportal igen

Jag har gillat att blogga här på Blogger, så det är absolut ingenting fel med det.

Jag skriver så mycket på Nattstad, så jag har flyttat bloggen dit istället:

http://www.nattstad.se/andrea.gustavsson.9

tisdag 20 november 2012

6 dagar efter operationen

Esmeralda åt för första gången idag, det beror troligen på att hon har haft ont, men nu får hon smärtstillande. Hon sover mycket nuförtiden och det är väl iofs bra så att såren får läka. Dom ser ut att ha läkt väldigt bra, men jag får fortfarande passa henne om jag tar av kragen. Hon vägrar att äta med kragen på och hon gillar inte när jag sätter på den igen. Hon har ju klurat ut att om hon låtsas vill ha mat så tar jag av henne kragen, så ibland tjatar hon på mat och försöker smita sin väg.

Det har varit enorm bloggtorka ifrån mitt håll. Jag mår inte bra av situationen, alldeles för mycket stress. Har också insett att jag måste börja med min sömnmedicin igen, då jag inte somnade förrän 05:00 i morse. Yahoo.

På tal om det, jag borde lära mig att kolla telefonen innan jag går. Mamma lämnade ett meddelande att jag inte behövde gå med hennes hund idag, men jag kollade inte ens så jag gick dit och tog ut honom i alla fall. Jag hade ingen lust alls att gå, men det var ändå skönt att på motionen gjord och samtidigt hjälpa mamma. Känner mig som en välstekt zombie idag, är aningen övertrött då jag fått passa på Esmeralda sedan jag kom hem. Först skulle jag ge henne smärtstillande och vänta till 4, så ingen idé att somna då eftersom jag kanske inte vaknar. Sen ska hon matas en gång varje timme så hon inte äter för mycket. Nu ligger hon och sover bredvid databordet (är ett skrivbord egentligen...) och jag lovar att sekunden jag ställer mig upp så är hon klarvaken.

Jag försökte tillaga lite Klyfpotatis ikväll och smörjde formen helt fel, så allting stekte fast i botten. *suck* Är alldeles för trött att laga mat! Min mormor lagar mat på lunchen och vi äter ihop, så jag är jättetacksam för det och resterna som blir över till kvällen!

onsdag 14 november 2012

Esmeralda - Operation 2

Provsvaren på knölarna var att det inte var tumörer, men man hade bedömt att dom kunde utvecklas till tumörer senare, så idag opererades knölarna bort och dom skickas till labb där dom kan undersökas ordentligt.

Stackars älsklingen ser verkligen ut som Frankensteins katt. Hon är rakad på två ställen och den här gången är det extra noga att hon inte får göra häftiga rörelser eller slicka på såren. Hon fick tratten tillbaka och hon gillar den verkligen inte. Imorgon ska min mormor vara "barnvakt" medan jag går ut med mammas hund. Jag ville inte lämna Esmeralda ensam eftersom jag måste se till att hon inte klättrar på något. Min mormor bor i princip granne med mig och det funkar jättebra mellan henne och Esmeralda.

Stackars Esmeralda får varken äta eller dricka ikväll, och jag får dåligt samvete om jag äter något som luktar gott åt henne. Så det blev en väldigt onyttig kvällsmat bestående av potatischips. Ska nog fixa en tallrik havregrynsgröt också.

Ironiskt nog lyssnade jag på Svullos "För fet..." och kom att tänka på Katrin Z när jag åt chipsen. Så nu hör jag Svullos röst i huvudet som sjunger "Jag är för fet för Katrin!". Läste förresten att hon fick sparken ifrån Finest och att flertal annonsörer vägrar annonsera med henne. Kan inte annat än saga "Bra gjort!". Jag tycker det är bra att så många personer och företag tar ställning emot mobbning.

fredag 9 november 2012

Trångsynthet och Övervikt

Dom flesta har nog läst om Katrin Zytomierska kränkande attack emot en av SATS medlemmar, då hon tycker att efter 13 års medlemskap så ska man inte vara överviktig och ifrågasätter fräckt matvanorna hos stackars Josephine.

Det är ju extremt trångsynt att anta att en person enbart är överviktig "endast" för att dom äter för mycket mat. Med den synen skulle väl folk anta att den enda anledning att jag är tjock är för att jag vräker i mig godis och pizza varje dag. Faktum är att jag äter hyfsat, men ingen kan titta på mig och se hur mycket min posttraumatiska stress påverkar min förmåga att träna. Skulle jag visas på ett annonsplakat skulle ingen kunna se det heller. Vem skulle veta att jag konstant är trött hela dagarna, att jag vaknar flera gånger om natten och inte har haft en ostörd sömn på flera år? Hur mycket jag än tränar så hjälper det inte emot min trötthet, snarare blir det att jag tillslut är så trött att jag konstant somnar hela dagen. Varje gång jag tränar är ett tvång, vem känner för att gå i en timme när man har känslan av att man vill somna? Och två råd vid vid viktminskning är ju "stressa inte och få ordentlig sömn". Gissa hur lätt det är med PTSD...

Vilken anledning det än nu finns till Josephines övervikt, så tycker jag fokuset ska ligga på att hon tränar regelbundet. Det är ju bättre att vara överviktig med bra kondition, än smal med dålig kondition. Det finns ju tjejer som väger Katrins idealvikt 55kg och kan inte ens trampa på en motionscykel i fem minuter. Det spelar ingen roll om man är tjock eller smal, man kan ha bra kondition ändå.

Jag tycker SATS gjorde helt rätt som visade en helt vanlig tjej som har bra kondition.

onsdag 7 november 2012

Försov mig - gah!

Jag har upptäckt dom senaste dagarna (eftersom min medicin tog slut och jag omöjligt kommer ihåg att ringa psykmottagningen att skriva ut mer) att jag klarar av att somna utan min sömnmedicin, fastän jag slocknar först vid 2-3 tiden på natten. Fast det förhindrar ju inte att jag är trög på morgonen!

Idag vaknade jag 08:45 och jag brukar alltid vara vaken efter det. Idag somnade om trehundra gånger och kom upp vid 10:10! Snacka om panik!
Och jag drömde så mycket jobbiga och knäppa drömmar på bara den korta tiden. Först drömde jag att jag försovit mig till klockan 2 och missat att ringa min pappa. Men sen visade sig att jag inte alls skulle ha ringt till honom, utan det var en annan dag. Sen hade jag missat en tid på psyk. Efter det drömde jag att jag rollspelade som en goblin kille i Warcraft, gick in i ett hus hos en Tauren och då kom det in en massa apor. Sen skrev jag att massa meddelanden fel, så det såg jätteknäppt ut när jag rollspelade. Suck. Det var ändå bättre än drömmen där jag tillagade "Sha of Anger" Köttfärslimpa...

Men jag kom i någorlunda tid till hunden och han var jätteglad när jag kom, så det är ju huvudsaken! Jag tog en sväng runt skogen. Jag tycker det är skönt att gå ut och gå, men jag fryser så hemskt. Trots leggings + manchester byxor är benen iskalla. Jag är en natur/ekologisk/miljö nöt, men det enda undantag jag gör är för saker med ull. Det är enda sättet jag slipper frysa på vintern och ironiskt nog var benen det enda som inte hade något skydd ifrån ull. Jag har varit hemskt frusen av mig sedan ett år tillbaka, troligen för att jag blivit mycket tröttare i samband med stress. Innan dess var jag inte alls såhär frusen av mig.

måndag 5 november 2012

Ny säng

Jag fick överta en säng som min mormor inte hade användning av längre och jag är sååå glad över att slippa den gamla järnsängen. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag slog huvudet i det eller när jag la mina fingrar på iskallt järn under vintern.


Såhär såg det ut tidigare.


Mycket bättre, trots att jag inte bäddat. 

Det stora rosa bredvid sängen är min gamla sängbotten. Den är så stor och klumpig, så visste inte vart jag skulle ställa den. Men den funkar jättebra som avskiljare, då slipper jag att det drar kallt ifrån väggen!

Jag har en etta, så jag har inget direkt "sovrum". Utan jag sover bakom svarta skynket i vardagsrummet. Men jag tycker det är mysigt att ha det såhär.



The Sims 2


Jag fick också en släng av att jag vill spela Sims 2 igen, fastän jag var förbannad på det och svor att aldrig spela det igen. Jag var en av dom personer som inte kunde spela på grund av piratskyddet "Securom" eftersom det programmet installerades utan min tillåtelse och sedan bestämde att låsa hela min dator så fort jag ville spela Sims 2. Dom fattade ju i alla fall vinken och installerade det inte ihop med Sims 3.
Securom funkade så otroligt dåligt, det stoppade inte folk ifrån att fildela och det var många mer personer än jag som fick problem med datorn på grund av det. Men tyvärr är det ju så med alla anti-piratskydd, det enda det hindrar är kunden ifrån att ta glädje av den produkt dom köpt. Och så undrar multimediabolag varför det är så få som faktiskt köper saker nuförtiden...

Jag har den senaste veckan spelat Sims 2 i ungefär 30 minuter, dom andra timmarna har jag gjort i ordning Custom Content. Jag är lite OCD när det gäller mina nedladdningar till Sims. Kläderna ska vara i rätt kategori, ögonen ska vara genetiska, håret ska vara i rätt kategori, grått hår ska vara grått o.s.v
Det tar verkligen timmar att ordna upp all den röran. Men det verkligen irriterar mig när saker och ting inte är där dom ska vara. Speciellt när gamla Sims har färgat hår. Dom ska ha grått hår enligt mig, så jag är tvungen att ordna varenda fil med hår jag laddar ner. Så när det är 8 filer för samma frisyr och jag har över 100 frisyrer, då tar det ett tag...

Egentligen tycker jag bäst om att skapa Sims än att spela spelet. Jag är lika petig där, jag vägrar att klistra in en bild på en kändis och sedan spela Sims så. Jag vill att kändisens utseende ska vara genetiskt, så barnen kommer likna dom. Sims 2 är tyvärr inte det mest vänliga verktyg att jobba med när man skapar Sims, men jag har blivit mycket bättre på det än för några år sedan.

Måndag

Då var det dags igen att gå ut med mammas hund. Det går riktigt bra och vädret var mycket bättre idag än förra gången jag gick. Då var det slask och duggregnade, så det läckte igenom mina stövlar. Suck! Det hördes att stövlarna var helt blöta i botten när jag gick hemåt.

Jag har inte fått några provsvar ännu angående Esmeralda och stressar som vanligt över det. Det känns som om knölen vid revbenen blivit hårdare, men den på ryggen är oförändrad. Jag stryker handen över henne dagligen för att se om det kommer upp några fler knölar. Det märks på henne att något inte stämmer, för hon vill inte gosa eller ligga i sängen. Hon har bara sovit hos mig en enda gång sedan jag upptäckte knölarna.

På tal om den gången... jag såg på film på Netflix. Jag fick en gratismånad att testa den och jag tycker att tjänsten funkar väldigt bra. Utbudet passar inte riktigt mig, men jag har hittat två filmer som jag tyckte om hittills. "Daddy Day Care" och "Pompeii: The Last Days". Så Esmeralda sov på mig tills DDD var över, då hoppade hon iväg och ville vara ifred.

fredag 2 november 2012

Uppdatering om Esmeralda

Hon var hos veterinären igår där dom undersökte knölarna och tog prover som ska skickas till labb. Veterinären misstänker att det kan vara bölder som gör att hon får ont, därför har hon varit så osocial på senaste tiden. När hon mår bra vill hon konstant gosa och leka. Nu ligger hon mest i vardagsrummet och sover på en matta. Hon vill inte heller sova i sängen, vanligtvis kommer hon varje kväll.

Hela situationen är jobbig, för även om man vill hoppas på att det "bara" ska vara bölder som är lätt att åtgärda, så finns ju rädslan kvar för att det ska vara elakartade tumörer. Det var ju inte så länge sedan hon opererade bort en godartad tumör ifrån tunntarmen.

torsdag 1 november 2012

Jobbiga tider

Jag har inte orkat blogga på sistone då Esmeralda ska undersökas igen hos veterinären.

Jag har upptäckt två knölar på hennes kropp och ska utreda om det är något ofarligt eller inte. En över revbenen och en på ryggen. Dom är cirka 1-2 cm stora båda två och den på ryggen dök upp för bara två dagar sen. Jag känner mig helt knäckt av all oro och tankarna över hur framtiden kommer att bli. Jag sover inte bra heller, då jag hela tiden oroar mig för henne.

Jag ska till veterinären imorgon, så jag hoppas på bra nyheter.