onsdag 24 oktober 2012

Kokosnöt!

Jag beställde en liten dryck med Kokosvatten ifrån Bodystore häromdagen. Måste bara säga WOW vad fantastiskt bra jag mådde efter jag druckit det!
Jag har väldigt svårt att dricka vätska på grund av min PTSD, så jag kände mig verkligen uppfriskad efter denna dryck. Har beställt mer, dom finns ju på Amazon också.
Under mitt trauma hade jag inte fri tillgång till vatten och det sitter kvar än idag att jag inte kan dricka vatten när jag vill. Det är svårt att förklara, men PTSD är i princip att man lever kvar i situationen som om den fortfarande fortsätter.

Esmeralda mår mycket bättre nu och har en enorm aptit. Har bytt foder till Bozita Sensitive Skin som hon älskar! Hon tjatar hela tiden att hon vill ha, men nu måste jag vänta på min beställning ifrån Animail. Det duger självklart inte med någon annan sorts Bozita. :P

Istället för att ta cykeln så gick jag ner till mammas hus för att gå ut med hennes hund. Jag trodde jag skulle ta lång tid att gå dit, men tog bara 15 minuter, så jag behöver inte gå så tidigt. Jag gick i princip en timme totalt, så jag får ju bra träning.
Sedan jag började äta mjölk/gluten/socker fritt så har jag gått ner cirka 6kg totalt! Men jag började inte gå ner direkt, utan det tog cirka en månad, sen var det som en propp släppte och nu går jag ner varje vecka.


måndag 22 oktober 2012

My Kitty Darling

Min pappa och jag har precis kommit tillbaka ifrån veterinären med Esmeralda. Nu har hon fått stygnen borttagna och veterinären tyckte det såg väldigt bra läkt. Däremot titade hon argt på veterinären när hon fick se honom, eftersom hon lärt sig att han inte är rolig att vara hos! Hon var jätterädd när han tog bort stygnen, men jag höll henne under frambenen så han nådde magen. Även om hon skakade av rädsla så varken bet eller fräste hon. (däremot gjorde hon ett jättehopp och gömde sig under en stol när vi tog av taket på transportburen...)

Sedan gick jag in en snabbis på Arken Zoo i Munkfors och köpte mat till henne. Jag hittade också detta supersöta matunderlägg:


Den gamla hon har gick inte ända fram till väggen, så den var dessutom bättre. Hon har en tendens att spilla mat över hela golvet, så den gamla var inte alls bra på att förhindra spillet.

Jag gick också in på Domus och lyckades hitta lite mjölk/gluten/sockerfria saker. Det tog däremot en stund, då dom stod lite överallt i affären.



Jag äter glutenfritt därför att jag läst att det ska vara bra emot symptomen vid autism, så därför undviker jag "vanligt" havregryn för att försäkra mig om att dom inte har spår av vete kvar.

torsdag 18 oktober 2012

Torsdag

Ska boka en tid för Esmeralda på måndag då stygnen ska tas bort, beställa mera mat åt henne och göra lite beställningar åt mig också. Jag beställer mycket gluten/mjölk/socker fritt ifrån Amazon eftersom utbudet där jag bor är väldigt dåligt för sånt. Jag kan få mjölk/glutenfritt här, men nästan allt innehåller socker. Jag kan inte äta socker utan att bli helt fixerad och beroende av det, så jag måste hålla mig borta ifrån det.

Jag har försökt klara mig utan en deodorant ett tag nu, eftersom jag inte vill köpa dom på affären med alluminium. Jag kan direkt säga att det varit en olidlig vecka utan deo. Blä! Som tur är klarar min handtvål ifrån Bentley Organic av jobbet ganska bra.

Jag har haft dåligt ställt den senaste månaden, eftersom mycket gick till Esmeralda + att ett bolag drog hela summan för saker jag köpt tidigare. Det var inte planerat och dom bad om ursäkt, plus att jag fick 100kr rabatt på mitt nästa köp. Var bara stressande då jag sparat 1000kr för att ha till nästa månad, så gå 1000 i back är ju katastrof. Så jag fick köpa det jag verkligen behövde för en månad och jag tyckte att deo kan man väl klara sig utan? Eww, inte i mitt fall i alla fall.


Tidigare har jag använt Urtekrams Crystal Rose deo. Den funkar bra för att ta bort lukt direkt, fast den har inte så långvarigt skydd. Sisådär 6 timmar eller så. Så man får applicera den flera gånger om dagen. Tänkte därför prova ett annat märke och se om dom ger längre skydd, för jag är inte bra på att komma ihåg saker jag behöver göra flera gånger om dagen.

onsdag 17 oktober 2012

Provresultatet: Godartad!

Jag är otroligt lättad över att äntligen få resultatet och att det inte var en elakartad tumör som Esmeralda hade. Jag har varit helt förstörd av all väntan och ibland har jag inte orkar somna förrän 4-5 på morgonen.

Hon äter alldeles själv nu, jag tar av henne tratten då hon vill äta och sätter på den tillbaka när hon är klar. Operationssåret är nästan helt läkt också, så förhoppningsvis slipper hon tratten på fredag. Jag är också glad över att slippa den, för det är ett himlans jobb att hålla koll på henne hela tiden.

Hon sover mycket nuförtiden, jag har henne i knä varje gång jag sitter vid datorn och går jag någonstans så följer hon efter och kurrar som tusan tills jag går tillbaka. Hon sover också hos mig nästan hela natten.

På Måndag ska stygnen tas bort och vi ska också ta ett blodprov och testa henne för matallergi.

måndag 15 oktober 2012

Esmeralda på bättringsvägen.

I två dagar nu har hon ätit Bozita sensitive utan att ha kräkts och jag känner mig väldigt lättad att inte behöva tvångsmata henne mer. Hon får ha tratten av medan hon äter, sedan sätter jag den tillbaka när hon ätit klart. Hon tycker inte om det, men hon får helt enkelt finna sig i det.

Jag orkade däremot inte somna förrän klockan 05:00 i morse, då hon ville gosa och ligga hos mig timme efter timme igår kväll. Jag fick ingen lugn och ro då, eftersom jag inte visste om hon mådde dåligt eller ej. Sen väntar jag fortfarande på provsvaren, vilket tröttar ut mig.

Å andra sidan är jag tacksam att jag bytte till Bentley Organics städmedel, eftersom det inte är några kemikalier i det som skulle kunna vara farligt för Esmeralda, använder jag deras fönsterputs att snabbt rengöra hennes tratt.


fredag 12 oktober 2012

Fredag


Jag har inte orkat uppdatera på ett par dagar, då både jag och Esmeralda mått väldigt dåligt dom senaste dagarna. Jag har varit så stressad av hennes situation att jag inte orkat sova eller äta ordentligt.

Hon har en plastratt på huvudet för att förhindra att hon slickar där hon blivit sydd. Såret läker otroligt fint vilket jag är tacksam över, då det hade varit jobbigt för henne att behöva hålla på med sårtvättning mitt i allting. Hon är väldigt duktig med tratten, försöker inte ta av den elller gnäller för att hon har den på sig. Hon blir lite irriterad när hon slår tratten i föremål och häromdagen fick jag flytta på min cykel som står inomhus, för hon förstod inte att hon kunde backa och gå runt. Hon tar sig även in i sin klätterställning själv och backar ut så att tratten inte fastnar.

Dom första två dagarna hemma var hon faktiskt väldigt gosig, ville ligga i knä och bli klappad. Däremot vägrade hon att äta. På Torsdag 03:00 så lyckades hon äta kokt kyckling som min mamma gjort i ordning. Men tyvärr klarade inte hennes mage av det då medicinen är för stark, så hon kräktes upp det. Så det blir tvångsmatning med A/D igen. På Söndag kan jag sluta med smärtstillande och då försöka ge henne kokt ris och kyckling.

Just nu är hon väldigt gosig och kurrar i mitt knä, man märker knappt att hon varit på operation för några dagar sedan. Jag har ställt upp lite olika ramper överallt för att hon inte ska hoppa högt och tänja på såret, så det har kommit till nytta att jag köpt lite för många kläsbräder som hon nu kan klättra på.

måndag 8 oktober 2012

Esmeralda har kommit hem

Nu har hon opererats och veterinären har skickat ett prov som vi får svar på om cirka 4 dagar. Han kunde i alla fall konstatera att det är en tumör, så jag hoppas att den är godartad. Jag har ju haft tur i oturen med detta, hade inte Esmeralda blivit dålig av det hon ätit, då hade vi inte upptäckt tumören så tidigt. Först åt hon djurben och nästa gång stenar, men på röntgen kunde dom se att något såg lika ut båda gånger och inte kom ut av sig själv. När veterinären klämde på området fick hon ont och han sa att hon hade tumören precis där han klämt. Han tror också att hon kan ha någon form av matallergi, så om två veckor ska vi ta ett blodprov för att se.

Hon går nu och vinglar runt lite hit och dit, då narkosen inte riktigt avtagit. Hon måste också ha tratt på sig i cirka 10 dagar för att låta bli såret, så jag kan tänka mig att hon kommer vara olycklig några dagar framöver. Så hon får vara ifred nu tills hon piggnar till.



Jag vill också tacka alla som lämnat fina kommentarer! <3

söndag 7 oktober 2012

Dålig film + gos med Esmi

Esmeralda och jag låg i sängen och myste förut. Hon har blivit väldigt gosig sedan hon började må bättre, hon ville inte gå upp när jag skulle göra det. Så fort jag försökte flytta på henne la hon sig på ett annat ställe, så jag fick se om filmen två gånger. Nu har hon slöat några timmar på klätterställningen medan jag degat framför Warcraft. Ska se om jag kan få i henne lite mer mat innan jag går och lägger mig. Det känns som om jag inte får ordning på något när jag är såhär stressad, är meningen att jag ska ta min nattmedicin vid 10 och nu är klockan snart 2! Och nu ockuperar Esmeralda mitt knä och kurrar för fullt. <3

lördag 6 oktober 2012

Gammal video på Esmeralda

En gammal video på när Esmeralda var gossig. <3

Bild på Esmeralda

Ännu ett test bara, vill se hur detta fungerar. Hittills gillar jag det. Väldigt lättanvänt och känner att jag har lite mer kontroll över hur jag vill att saker ska se ut.

Esmeralda ligger och sover, jag tog själv en liten tupplur tidigare. Har bara kännt mig slö och stressad idag, så har inte orkat med så mycket.

Test

Testar för att se hur Blogger fungerar.

Namnet på bloggen är baserat på ett avsnitt av "Air Crash Investigation" (också känt som Mayday) där en ung flicka bär ett pärlhalsband som återfinns brustet på marken. Avsnittet är väldigt sorgligt. Avsnittet heter "Deadly Crossroads".

TV-serier handlar om olika flygkraschar som hänt i världen. Väldigt informativa och skådespelarna är duktiga. Samt tycker jag dom gör ett bra jobb att hitta skådespelare som liknar personerna som dom spelar. Speciellt dom ryska piloterna i detta avsnitt.